بلاگ

سرطان پستان

سرطان پستان

درباره سرطان پستان و راه های درمان پستان

 

سرطان پستان (سینه) چیست ؟

سرطان پستان بعنوان دومین سرطان رایج و شناخته شده در جهان وجود دارد و هر ساله افراد بسیاری با انجام چک آپ ها و معاینه ها نزد متخصصان متوجه ابتلای خود به این بیماری می شوند و روند درمان خود را تحت نظارت پزشک معالج آغاز می کنند.
به صورتی که آمارهای جهانی نشان می دهد اکثر افرادی که به این نوع سرطان مبتلا می شوند متشکل از بانوان می باشند.
زمانی این سرطان پیش می آید که تکثیر سلول ها از حد نرمال خود بالاتر می رود و به شکل نامنظم و غیرعادی رشد می کند و باعث به وجود آمدن توده های سرطانی می شود.
علتی که اکثر بانوان و حتی برخی آقایان به این بیماری مبتلا می شوند به نوع سابقه خانوادگی افراد خلاصه می شود و در صورتی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود داشته است بهتر است شما نیز سالانه یکبار برای چک آپ و اطمینان آزمایش های مربوطه را به انجام برسانید.
خانم هایی که در خانوادشان افرادی مثل مادر، خواهر و حتی خاله آنها چنین بیماری را تجربه نموده اند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع از سرطان قرار دارند و باید به صورت مرتب چک آپ های خود را به صورت سالانه به انجام برسانند.
به این موضوع نیز می توان اشاره نمود اگر سابقه این بیماری در خانواده وجود نداشته باشد طبق تحقیقات می توان گفت زنانی نیز احتمال ابتلا به این بیماری را خواهند داشت (البته درصد کمی و نه همه و به صورت احتمالی این موضوع مطرح است) که مدت زمان بیشتری از روش های پیشگیری بارداری استفاده کرده اند، خانم هایی که در سنین بالا اقدام به بارداری نموده اند، زنانی که عادت ماهانه آنها در سنین کم آغاز شده است، افرادی که در سنین بالا یائسه شده اند.
از دیر علائمی که می توانند منجربه ابتلا برخی بانوان به این سرطان بشود اضافه وزن زیاد، رژیم های غذایی نادرست، مصرف بیش از حد الکل و دخانیات، کم تحرکی و انجام ندادن ورزش می باشند.
برخی افراد توده سرطانی را با کیست و بلعکس اشتباه می گیرند ولی باید اشاره نمود توده سرطانی درد ندارد و با دست زدن به آن حرکتی ندارد و سفت می باشد ولی کیست ها مانند کیسه های نازکی از مایعات هستند که در صورت لمس کردن آنها اکثرا جا به جا می شوند و معمولا در زمان نزدیک شدن به دوره عادت ماهانه خود را نشان داده و پدیدار میشوند.

 

علائم سرطان سینه

همانند بسیاری از بیماری ها این نوع سرطان نیز دارای علائمی میباشد که اگر فردی متوجه و مواجه با یکی از آنها گردید باید فورا و در کمترین زمان ممکن باید به پزشک مراجعه نماید.
در ادامه به علائمی که امکان وجود سرطان سینه را بالا می برند برای اطلاع شما اشاره خواهیم نمود.
احساس وجود داشتن توده و برجستگی در داخل سینه و یا زیر بغل فرد بیمار.
مابین دو سینه فرد بیمار تفاوت سایز چشم گیری به وجود بیاید. اندوکسان
ترشح مایع های غیرعادی و گاها چرکی و خونی از پستان.
احساس سوزش در قسمت نوک سینه.
پوسته پوسته شدن نوک سینه.
وجود تورفتگی و یا برآمدگی در نوک سینه.
خارش در قسمت نوک سینه.

 

انواع سرطان سینه و درجه بندی آن

این نوع از سرطان به صورت خوش خیم و بدخیم وجود دارد و در انواع مختلف شناخته شده می باشد که دو نوع آن بسیار در جهان وجود دارند که عبارتند از:

کارسینوم واکتال تحاجمی

این نوع مجاری حمل شیر تا نوک پستان را با خود درگیر می کند و علائمی ندارد و در برخی موارد با ایجاد توده در سینه به وجود می آیند و بوسیله انجام ماموگرافی می توانید آن را متوجه شوید و تشخیص داده شود. الوگزاتین

کارسینوم لوبلار تهاجمی

این نوع نیز علائمی ندارد و اکثرا در غدد تولید کننده شیر به وجود می آید و فقط از طریق انجام نمونه برداری قابل تشخیص می باشد.
روش های گوناگونی نیز برای طبقه بندی سرطان پستان وجود دارد که از عدد 0 تا 4 و در پنج مرحله طبقه بندی می شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.

مرحله 0:
در این مرحله سلول های سرطانی به بافت های اطراف سرایت نکرده اند و محدود به قسمت های مجاری می باشند.

مرحله 1:
اندازه تومور ایجاد شده در این مرحله را می توان حداکثر تا دو سانتی متر دانست که هیچ قسمت از غذذ لنفاوری را درگیر نکرده اند و امکان اندکی دارد گروه کوچکی از غدد لنفاوری را تحت تاثیر قرار بدهد.

مرحله 2:
عرض تومور 2 سانتی متری به گره های مجاور خود که در حال گسترش می باشند و امکان دارد اندازه ان بیشتر شوند.

مرحله 3:
اندازه تومور در این مرحله بیشتر شده است و به چندین نقطه نیز سرایت پیدا نموده است.

مرحله 4:
در این مرحله سرطان به بسیاری دیگر از نقاط بدن شامل مغز، ریه، کبد و یا استخوان ها سرایت نموده است.

 

مراحل تشخیص سرطان سینه

مراحل گوناگونی وجود دارند که افراد با انجام دادن آنها می توانند متوجه وجود و یا عدم وجود این نوع از بیماری د ربدن خود باشند.

خود آزمایی شخصی:

فرد با خودآزمایی و بررسی شخصی و با توجه به تغییرات به وجود آمده در سینه خود به صورت هر چند وقت یکبار می تواند در صورت دارا بودن علائم به پزشک مراجعه کند. جمسیتابین
در این روش بهترین زمان چک کردن سینه های دو الی به روز بعد از شروع عادت ماهانه آنها می باشد زیرا به علت کاهش هورمون ها در این بازه زمانی سینه ها حساسیت بالایی را دارا میباشند.

ماموگرافی:

نوعی عکسبرداری از سینه ها می باشد که بوسیله اشعه ایکس انجام می شود که برخی از سرطان ها با انجام ماموگرافی به راحتی قابل تشخیص می باشند.
انجام ماموگرافی معمولا به بانوانی که در سنین بالای چهل سال می باشند به صورت سالانه پیشنهاد می شود.

نمونه برداری:

بیوپسی و یا نمونه برداری بعنوان یکی از قطعی ترین روش هایی میباشد که با انجام آن سرطان سینه شناسایی و تشخیص داده می شود.

در این روش قابل ذکر است از طریق سوزن تزریقی در بافت سینه انجام شده و مقداری از بافت توده ایجاد شده را خارج کرده و مورد بررسی قرار می دهند.

 

علل ابتلا به سرطان پستان

برخی از علت ها وجود دارند که امکان دارد در برخی از افراد و نه تمامی آنها امکان بروز این نوع سرطان وجود دارد، ولی این موضوع را نیز می توان اشاره نمخود که دارای بودن حتی یکی از عللی که در ادامه به انها اشاره خواهیم نمود لذوما نشانگر ابتلای شما به سرطان پستان نمیباشد و بلکه ممکن است هشداری صرفا جهت انجام بررسی ها و چک اپ ها محسوب شود.
علت هایی که در صورت دارا بودن آنها بهتر است مورد بررسی قرار بگیرند عبارتند از:
خانم بودن زیرا ابتلا به این نوع سرطان بیتر در خانم ها رواج دارا می باشد.
افزایش و بالا رفتن سن.
سابقه شخصی در ضمینه دارا بودن مشکلات در قسمت سینه. متوترکسات
دارا بودن سابقه شخصی در ابتلا به سرطان پستان.
دارا بودن سابقه خانوادگی و ابتلا برخی و تعدادی از افراد نزدیک درجه یک به این بیماری.
ژن های ارثی بیش ترین خطرات در ضمینه ابتلا به سرطان سینه را به خود اختصاص داده اند.
چاقی بیش از حد نرمال.
اگر فرد در دوران بزرگسالی و یا کودکی خود برای درد قفسه سینه مورد پرتو درمانی قرار گرفته امکان ابتلای به این نوع سرطان در آنها در حد بالایی امکان پذیر می باشد.
اگر دوران قاعدگی از سنین کم آغاز و دوران یائسگی در سنین بالا صورت بگیرد.
زنانی که دوران بارداری را تجربه نکرده اند.
افرادی که از الکل و دخانیات به میزان فرآوان استفاده می کنند.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه

سرطان سینه در مردان و خانم ها

سرطان سینه در خانم ها:

یکی از شایع ترین نوع های سرطان میباشد که خانم ها به آن مبتلا می شوند.
اکثر خانم هایی که به این نوع سرطان مبتلا می شوند که درسنین بالا قرار دارند و یا در برخی موارد نیز بانوان و خانم هایی جوان نیز به این بیماری مبتلا می شوند.
خانم هایی که در سنین کم به این نوع از سرطان مبتلا می شوند دارای سابقه خانوادگی بوده اند و به صورت ارثی می باشد.

سرطان سینه در آقایان:

این نوع از سرطان امکان دارد در اقایان نیز ایجاد شده و به وجود بیاید.
سرطان سینه آقایان اکثرا در مردهایی با دارا بودن سنین بین 60 الی 70 سال رخ می دهد. تایکرب
در کل می توان گفت ابتلای مردها به سرطان سینه درصد بسیار اندکی را به خود اختصاص داده است.
عواملی که در آقایان باعث ایجاد و بروز سرطان سینه می شوند عبارتن داز:
درمان با پرتو درمانی در قسمت قفسه سینه و سینه.
دارا بدن سابقه خانوادگی.
در صورت دارا بودن بیماری های کبدی.
در صورت داشتن سندرم کلاین فلتر.

 

درمان سرطان پستان

در صورتی که فردی به سرطان سینه مبتلا باشد پزشک ها و متخصص ها بر اساس نوع سرطان، درجه و گرید آن شروع به درمان بیمار با تحت نظارت انها را تجویز می کنند.
گزینه های بسیاری برای درمان و یا تحت کنترل قرار دادن این بیماری وجود دارد که بیمار با انجام مشورت با پزشک خود بهترین راه حل برای شروع دوره درمان خود را می تواند آغاز گرداند. آواستین
مراحلی که با کمک آنها دوره درمان بیمار آغاز می شود عبارتند از موارد ذیل:
جراحی
جراحی سرطان پستان قابل ذکر است به چندین روش و بسته به شدت بیماری افراد و البته یا تشخیص و صلاح دید پزشک معالج انجام می گیرد.

 

برداشتن توده سرطانی یا لامپکتومی

در این روش که به صورت موضعی می باشد به روشی انجام می شود که بافت پستان حفظ شود و در آن جراح تومور و قسمت خیلی کمی از اطراف بافت را بر می دارد. زاناکس

 

برداشتن کل پستان و یا ماستکتومی

در این روش تمامی بافت پستان اعم از لوبول ها، بافت چربی ئ مقداری از پوست، مجاری شیردهی، نوک پستان به صورت کامل برداشته می شود.

 

برداشتن بخشی از غدد لنفاوی یا بیوپسی غدد نگهبان

در برخی بیمارها برای اینکه تشخیص داده شود آیا سرطان به غدد لنفاوی سرایت پیدا نموده یا خیر این جراحی انجام می شود ولی ابتدا پزشک درباره تمامی مراحل و نحوه انجام کار به بیمار توضیحات لازم را می دهد و با او صحبت های لازم را به انجام می رساند. دپاکین

 

برداشتن چندین غذذ لنفاوی و یا غدد لنفاوی زیر بغل

در این قسمت و اگر در صورت سرایت به این بخش ها پزشک برای انجام جراحی صحبت های لازم را با بیمار خواهد داشت.

 

برداشتن هر دو سینه بیمار

برخی بیمارها سرطانشان در یک پستان آنها وجود دارد ولی بعد از انجام بررسی ها، چک آپ ها و در صورت داشتن سابقه بیماری که امکان انتقال به پستان دیگر نیز وجود داشته باشد با صلاح دید پزشک و البته ا صحبت های لازم با بیمار این جراحی به انجام می رسد . ابتاکسل
اکثر خانم هایی که مبتلا به این سرطان می شوند معمولا یک پستان آنها درگیر می شود و کمتر پیش می آید که هر دو سینه درگیر این بیماری باشند.

 

پرتو درمانی

در این روش از پرتوهایی با انرژی بالا همانند اشعه ایکس و پروتون برای نابود کردن و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.
برای انجام پرتو درمانی از دستگاه های بزرگ استفاده می شود که بوسیله استفاده از ان پرتوهای انرژی به سمت بدن و هدف گرفته می شود. تاکسوتر
دوره درمان با استفاده از پرتو درمانی تمامی بستگی بخ نظر پزشک معالج و روند بهبود بیماری و میزان اثرگذاری درمان مربوط می گردد.
از عوارضی که بعد از انجام پرتو درمانی امکان دارد در بدن برخی بیمارها و نه تمامی آنها رخ دهد می توان به بثورات پوست همانند آفتاب سوختگی و همچنین خستگی اشاره نمود.

 

شیمی درمانی

در این روش با استفاده از انواع داروهای مرتبط با سرطان پستان سلول های سریع الرشد سرطانی از بین می برند.
در برخی مواقع که احتمال سرایت به دیگر نقاط بدن وجود دارد پزشک بعد از انجام جراحی شروع شیمی درمانی را نیز برای بیمار تجویز می کند. امند
در برخی مواقع اگر در سینه خانمی توده و تومور سرطانی بزرگی وجود داشته باشد پزشک قبل از انجام جراحی گذراندن دوره ای از شیمی درمانی را نیز برای بیمار تجویز می کند.
انجام شیمی درمانی ممکن است عوارضی را در بدن برخی بیمارها و نه تمامی انها از خود بروز دهد که این عوارض عبارتند از:
اسهال.
استفراغ.
حالت تهوع.
ریزش مو.
خستگی.

 

هورمون درمانی

این درمان که مسدود کننده هورمون است برای درمان نوعی از سرطان پستان استفاده می شود که حساس به هورمون ها میباشد.
از این روش قبل و یا بعد از انجام جراحی برای کنترل و همچنین کاهش امکان و احتمال بازگشت مجدد بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.
از عوارضی که در برخی بیمار در این روش به وجود می آید می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
گرگرفتگی.
خشکی واژن.
تعریغ بیش از حد شبانه.
در مواردی نادر و خطرناک لخته شده خون و پوکی استخوان نیز امکان دارد بعنوان عوارض این دوره درمانی محسوب شوند.

 

ایمنی درمانی

در این روش از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان سینه استفاده می شود.
سیستم ایمنی بدن مسئول مبارزه با انواع بیماری ها می باشد و امکان دارد به سرطان حمله نکند زیرا سلول های سرطانی پروتئین هایی از خود تولید می کنند که امکان کور شدن سلول های سیستم ایمنی را دارا میباشد.
اگر سرطان بیمار از نوع سه گانه منفی باشد که اصطلاحی پزشکی می باشد این نوع درمان گزینه منسبی برای آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *